Szívvel-lélekkel oktassunk és lelkesítsünk a hitre - Hitoktatók szakmai napja Székesfehérváron
2016.10.22. - Továbbképzést tartottak a Székesfehérvári Egyházmegye hitoktatóinak a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban. A szakmai nap az óralátogatások során felmerülő aktuális kérdésekről, a Bellarmin program tapasztalatairól valamint a fegyelmezés, a figyelemlekötés, a magatartási problémák kezeléséről szólt.
Elsőként Ugrits Tamás püspöki irodaigazgató köszöntötte a mintegy 200 hitoktatót, akik az egyházmegye területén működve több száz intézményben tartanak hit-és erkölcstanórát, számszerűen 1575 csoportban, valamint fakultatív hittant 4695 csoportban. Majd Szalma István a Hitoktatási Felügyelőség elnöke emelt ki néhány rendelkezést az Egyházmegye Hitoktatási Szabályzatából, értékelte a 2015/16-os tanév óralátogatásait, és az ehhez kapcsolódó aktuális problémákra adott válaszokat. Ilyen volt az átiratkozás kérdése, az adatszolgáltatás pontosítása, az E-naplók vezetésének előírásai, az osztályozás lehetőségei. Szó esett arról is, mi számíthat fakultatív hittannak.
Visiné Farkas Katalin részletes tájékoztatást adott a Bellarmin Hitoktatás-nyilvántartó rendszerről és az idei tanévtől bevezetésre került E-napló használatáról. Gyakorlati példákkal mutatta be, kik, hogyan léphetnek be a rendszerbe, hogyan kezelhetik a hittannaplót, küldhetnek el jelenléti íveket, készíthetnek naplót. Ez a központosított adatszolgáltatás ugyanis, hamarosan bevezetésre kerül a székesfehérvári egyházmegyében is.
Csáky-Pallavicini Zsófia Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus a hittanórán előforduló fegyelmezési gondokról, a nehéz helyzetekről, és a problémás gyerekekről beszélt, valamint a jó megoldásokról a figyelem lekötésére, az orvosolható magatartási problémákra. Egyre több olyan gyermekkel találkozik a hitoktató, aki tanulási nehézségekkel küzd, sajátos nevelést igényel, esetleg fejlődésében elakadt, vagy egyszerűen egy aktuális probléma billentette ki egyensúlyából. A szakember a bemutatott eseteken keresztül arra bíztatta a hitoktatókat, hogy a megélt kihívások és kudarcok után ne a saját alkalmatlanságukat éljék meg, mint katekéták, hanem állítsanak fel megfelelő diagnózist a gyermekekről. Óhatatlan, hogy ne jelenjen meg például egy-egy ADHD-s (figyelemhiányos, hiperaktivitás-zavaros), vagy ASD-s (autizmus spektrumzavar) szindrómával élő, vagy egyszerűen csak a családi konfliktusok miatt figyelni nem tudó tanuló az órán. Mindenképpen ismeretre és szakember segítségére van szükség, hogy ezeket a gyermekeket a hitoktató jól tudja kezelni. Meg kell találni szerepüket a csoportban és ismerni kell „működésüket”, például mi nyugtatja meg, mikor és meddig tud figyelni, mi hozza mozgásba, kelti fel érdeklődését. Előfordulhat az is, hogy pont a figyelemhiányos gyermek intelligensebb és kreatívabb az átlagnál, így megfelelő fejlesztéssel túlteljesíthet társain. - mondta el a szakember. Előadásában szó esett még a pozitív fegyelmezésről, valamint a hitoktató önismeretéről, amely világossá teszi reakcióit egy-egy nehéz helyzet megértésében, feloldásában. A fegyelmezési nehézségek kérdése tehát rendkívül sok elméleti és gyakorlati, köztük sok személyes jellegű dilemmát vet fel. A megfelelő képzések segítségével kapott szakmai ismeretek, azonban megkönnyíthetik a hitoktató mindennapi munkáját.
Spányi Antal megyés püspök zárszavában a hitoktatók missziós küldetését emelte ki: nagyon sok múlik azon, hogy akik otthon semmiféle benyomást nem szereztek a hitről, hogyan integrálódhatnak egy hívő közösségbe. „Komoly súlya van mindannak, amit mondunk, hisz sok gyermeket azért iratnak be hozzánk, hogy majd nem tanul rosszat, és valahol lennie kell. Fontos, hogy mit hall meg a diák arról a boldogságról, ami csak a hit tud adni neki. Számos gondot vet fel, hogy a hitéleti nevelést az iskolai keretek között végezzük, de örüljünk, hogy taníthatunk az oktatási intézményekbe.” - hangsúlyozta a főpásztor, majd hozzátette. Sokan nem hallanak másképpen a szeretetről, az elfogadásról. Szívvel-lélekkel oktassunk erre őket és, lelkesítsünk a hitre. Mindent meg kell tennünk azért, hogy a ne csak a gyermekeket, hanem családtagjaikat is közel vigyük Krisztushoz. Okosnak és Lélekkel átitatottnak kell lennünk. Ha személyes kapcsolatot ápolunk gyerekeinkkel és ők egymással, akkor nem vesznek el. Valamint az élményszerű, megalapozott tudást adó oktatással segítjük megmaradni az egyházban, a közösségben.”- fogalmazott a megyés püspök.
A hitoktatók szakmai napja csoportmegbeszéléssel zárult. Az espereskerületek katekétái megosztották egymással tapasztalataikat, a nap során halott előadásokra reflektálva megbeszélték, hogyan alkalmazzák a megszerzett ismereteket saját pedagógusi munkájuk során.
Berta Kata
Fényképeket készítette dr. Berta Gábor
Videó: Somogyi Tamás és Berta Kata
© Székesfehérvári Egyházmegye
Híreink | Média | Adattár | Gyűjteményeink | Történelmünk